login
Turvallista Pirkanmaata tekemässä: Valvomonhoitaja Anne
Valvomonhoitaja Anne huolehtii pelastuslaitoksen puhelinvaihteesta, hälytyksen aikaisista tukitoiminnoista sekä Keskuspaloasemalle tulevien asiakkaiden vastaantottamisesta. Viesti- ja johtokeskus Wivissä tehdään töitä kolmessa vuorossa ja sivusta katsoen tietokoneruutuja ja puhelinliikennettä oli varsin runsaasti seurattavaksi.

Mikä on koulutuksesi?
”Kauppakoulun jälkeen siirryin toimistotöihin ja parin työpaikan jälkeen päädyin isäni jalanjäljissä palolaitokselle. Ensin olin n. 1,5 kk toimistossa ja sitten aluehälytyskeskuksessa.  Valmistuin hätäkeskuspäivystäjäkurssilta keväällä -84 Espoossa, joka oli tarkoitettu siihen aikaan lähinnä jo alalla oleville. Tuolloin viransaanti edellytti kyseisen kurssi käymistä. Viran sain saman vuoden syksyllä.”

Anne siirtyi Pirkanmaan hätäkeskukseen joulukuussa 2004 ja oli siellä vuoteen 2007 asti. Pelastuslaitoksen palvelukseen hän palasi vuoden 2008 alussa, kun valvomoon haettiin lisää henkilökuntaa. Vuonna 2008 alkoi nykymuotoinen viesti- ja johtokeskuksen (Wivi) toiminta, jossa asiakaspalvelun lisäksi tuotetaan hälytystehtävien aikaisia tukitoimintoja.  Samalla valvomonhoitajat siirtyivät kolmivuorotyöhön.

Mikä on valvomonhoitajan työnkuva?
”Arkipäivisin työ koostuu monesta erilaisesta tehtävästä, joista suurimpana asiakaspalvelu lähinnä puhelinvaihteen hoidon muodossa,  iltaisin ja viikonloppuisin myös sosiaali- ja terveystoimen vaihde. Pelastuslaitoksen sisäisiä puheluita välitämme myös aika paljon.”

Wivi vastaanottaa myös Keskuspaloasemalle tulevat vieraat, joista suurin osa tulee ennalta suunnitellusti. Kuitenkin ympäri vuoden paloasemalla käy turisteja, joita vanha rakennus tai pelastuslaitoksen toiminta kiinnostavat. Myös museoon haluavia tulee aika ajoin ja onneksi yleensä löytyy joku, joka pystyy esittelemään taloa myös näille ”yllätysvieraille”.

”Ensisijaisena sekä myöskin tärkeimpänä tehtävänä on tukitoimintojen antaminen yksiköille. Käytössä on erilaisia ohjelmia, joista tietoa löytyy. Niistä muutamia mainitakseni paloposti, kiinteistötietojärjestelmä, Crash –autojen turvalaiteohjelma.”


Wivissä seurataan hälytyksiä ja kuunnellaan tarvittavia puheryhmiä ja Wivi on myös ainoa paikka, missä kuunnellaan Pirkanmaan ja Satakunnan Virve-käyttäjien PRIYL-kutsu –puheryhmää. Wivi tuottaa paljon tukipalveluita hälytysten aikana, kuten esimerkiksi yhteydet sähkö- ja vesilaitoksiin, lähettää mediatiedotteet, pitää päiväkirjaa hälytystehtävistä, ottaa yhteyttä isännöitsijöihin ja huoltoyhtiöihin sekä tarvittaessa etsii vaikka internetin karttapalveluista ilmakuvia kohteista.

Joukkuelähtötilanteessa vuoroesimies tulee Wiviin asiantuntijan rooliin. Hän avustaa tukitoiminnoissa ja voi joskus toimia vaikkapa tulkkina radioliikenteessä, koska saa selvää maskin alta tulevasta puheesta.

Hälytyksistä lähtee medialle tiedote samaan aikaan kuin hälytys tulee pelastuslaitokselle. Vuoteen 2011 asti media soitti päivystävälle palomestarille halutessaan lisätietoja. Nykyään media soittaa Wiviin, joka välittää puhelun palomestarille, mikäli tämä pystyy siihen vastaamaan. Tällä järjestelmällä taataan se, että kun media soittaa, aina joku vastaa ja he saavat tiedon, milloin tietoja on mahdollista saada. Lisäksi palomestarit saavat hälyksen alkuvaiheessa työrauhan, koska alkuvaiheen radioliikenne on yleensä vilkasta ja siinä ei ehdi antamaan välttämättä lausuntoja medialle.

Lisäksi Wivistä annetaan kulkuoikeudet eri paloasemille ja teemme tarvittaessa tuntiseurantakirjauksia, jos joku on unohtanut ”leimata” kulkulätkänsä.

Minkälaista työaikaa valvomonhoitajat tekevät?
”Tällä hetkellä käytössä on työaikamuoto, jossa teemme päivävuoron, iltavuoron, aamuvuoron ja yövuoron. Sen jälkeen on nukkumispäivä ja kaksi vapaapäivää. Meitä on täällä 8 valvomonhoitajaa, joista on töissä aina kaksi paitsi yöllä, jolloin täällä ollaan itsekseen. ”

Anne ei pidä vuorotyötä kuormittavana ja hän palautuu yövuorosta yleensä hyvin. Vuorolistat ovat tiedossa vuodeksi eteenpäin, joten oman vapaa-ajan suunnittelu on helppoa.

Minkälaisena koet pelastuslaitoksen työpaikkana?
”Koska henkilökuntaan on niin paljon ja suurimman osan tietää vain ulkonäöltä (kaikkien nimiä, virkanumeroita, saati lempinimiä ei voi tietää/yhdistää kasvoihin), niin siitä huolimatta tuntee että ollaan samaa suurta perhettä. Apua saa kun vain uskaltaa pyytää niin työ- kuin henkilökohtaisissa asioissa. Jälkimmäisen olen saanut kokea kohdatessani kaksi vuotta sitten avomieheni äkillisen poismenon. Pyyteettömästi on apua tarjottu ja olen oppinut sitä pyytämään.”

Mikä on työssäsi haastavinta?
”Tietoa on paljon saatavilla, mutta se, mistä sen löytää, voi olla joskus haastavaa. Välillä tehdään jopa salapoliisityötä ja koko ajan tulee lisää tietoa ja muistettavia asioita. Myös terminologia on mielestäni haastavaa. Koen, että koulutuksestani on paljon hyötyä, varsinkin uusien asioiden omaksumisessa, kun pohjalla on tietoa jo olemassa olevista menetelmistä ja järjestelmistä sekä kokemusta hälytyksen aikaisista toimenpiteistä. Myös kunnallisen AHK:n työkokemuksesta on hyötyä, silloin tehtiin paljolti samoja asioita, mutta tietojärjestelmät olivat toisenlaiset, esimerkiksi palopostienkartat olivat ihan perinteisen paperiset. ”

Mikä on parasta työssäsi?
"Tykkään olla töissä paikassa, jossa käy ihmisiä ja tapaan ihmisiä päivittäin. Hätäkeskuksessa työskenneltiin tavallaan suljetussa paikassa, jossa näin vain samassa tilassa työskenteleviä.  Ja työ on monipuolista. Hätäkeskuksesta kaipaan kuitenkin hieman sitä säpinää, mitä siellä oli."

Haastattelun aikana tapahtunutta:

Noin kahden tunnin keskustelumme aikana Anne ja toinen vuorossa ollut valvomonhoitaja ovat hoitaneet vilkkaan puhelinliikenteen ja ”luukulle” tulleiden asiakkaiden lisäksi Nokian valtatiellä sattuneen onnettomuuden tukitoimintoja. Tämän onnettomuuden aikana yhdistettiin median puheluita päivystävälle palomestarille, selvitettiin onko onnettomuuspaikka pohjavesialueella, ilmoitettiin tieliikennekeskukselle tien olevan poikki sekä lähetettiin mediatiedote.

Muistatko jotain erikoisia tapauksia tai sattumuksia?
”Paljon on tapahtunut eikä niitä muista, mutta kerran selvittelin internetistä palomestarille erään kuljetusfirman yhteystietoja ja sanoin, että kyllä täältä NMT-numero löytyy. Mistä lie tuollainenkin kirjainyhdistelmä mieleen muistunut? Kyseessähän tietysti oli GSM-numero. Saatiinpas ainakin palomestarin kanssa siitä hyvät naurut.”