2-työvuoro harjoitteli helteisessä
säässä kahdella erilaisella tilanteella toimintaa
liikenneonnettomuudessa. Koska sää oli paahtava ja tilanteita kaksi,
päätyi esimies siihen, että paloasun takkia ei pidetä harjoituksessa
koko aikaa päällä, vaan vain suojautumista vaativissa tehtävissä. Näin
saatiin tehoa molempiin harjoiteltaviin tilanteisiin. â€Liikenneonnettomuuspaikalle
ensimmäisenä tulevan on tehtävä tilanteesta pikainen arvio, esimerkiksi
potilaiden lukumäärästä, ja soitettava hätänumeroon 112. On tärkeää
suojata itsensä ja estää mahdollisuuksien mukaan lisäonnettomuudet
esimerkiksi laittamalla oman auton hätävilkut päälle, viemällä
varoituskolmion riittävän kauas onnettomuuspaikasta sekä pukemalla
itselleen turvaliivit päälle, jos sellaiset omassa autossa on.†–
Palomestari Pasi Aiemmin tällä viikolla oli uutinen, jossa
kerrottiin, että onnettomuuspaikan ohi ajaneet autoilijat aiheuttivat
vaaratilanteita keskittymällä onnettomuuspaikan kuvaamiseen. Uutinen
aiheesta: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288716969517.html?pos=ksk-trm-uutk-ostu
 Tästä alkaa ensimmäisen tilanteen harjoittelu.
 Kaikki
käytettävät työkalut laitetaan pressun päälle työkaluasemalle ja käytön
jälkeen ne palautetaan siihen. Näin estetään roskien meneminen
hydraulisten pelastusvälineiden liitoksiin ja tarvittavat työkalut ovat
koko ajan saatavilla. Onnettomuusauton stabilointi aloitetaan tässä
tapauksessa kiinnittämällä auto liinalla lähellä olevaan puuhun.
 Tässä harjoituksessa auto on katollaan rinteessä, mikä on auton tuennan kannalta haastava sijainti.
 Auton tuetaan takaa tangon avulla.
 Lisäksi tuennassa käytetään porraskiiloja.
Harjoituksessa jokainen vaihe käydään porukalla läpi ja mietitään muita vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Hydraulisilla
pelastusvälineillä voidaan levittää auton rakenteita tai leikata auton
tukipilareita, jotta saadaan tilaa potilaan luokse pääsemiseksi sekä
potilaan saamiseksi ulos autosta.
â€Potilas†siirretään autosta rankalaudan avulla pois, jottei pahenneta mahdollista onnettomuudesta aiheutunutta rankavammaa.
â€Onnettomuuspaikan
nähdessään autoilijoiden on aina hidastettava vauhtiaan ja, jos
auttajat ovat jo paikalla, noudattaa ohjeita esimerkiksi siitä, että
tilannepaikan ohi voidaan ajaa toista kaistaa. Pahinta on silloin
pysähtyä kuvailemaan kännykällä tapahtumia.†– Paloesimies Jaakko
Toinen
harjoitustilanne oli hurjan näköinen, kun tieltä suistunut auto oli
pyörinyt rinnettä alas ja jäänyt lopulta puuta vasten kyljelleen.
Tässäkin
tilanteessa työkalut pidetään käytön välissä pressun päällä. Lisäksi
liikenneonnettomuudessa käytetään paineistettua työjohtoa mahdollisen
syttymän varalta.
Auto tuetaan hyvin, jotta pelastustyöt voidaan suorittaa turvallisesti.
 Potilaan luokse on päästy takalasin kautta
 Katto avaamalla on saatu tilaa, jotta potilas saadaan ulos autosta.
|